Januárban a Domestos megbízásából egy ezerfős, reprezentatív felmérés alaposan betekintett a perem alá, hogy egy kis fényt derítsen hazánk mellékhelységeinek rejtett és sötét zugaira. A kíváncsiskodás azt firtatta, hogy vajon mit is kezdünk azokkal a bizonyos nehezen hozzáférhető sarkokkal a WC-ben, és egyáltalán milyen rendet hagyunk magunk után dolgunk végeztével. Nos, a magyarok nem vallottak szégyent, és minden jel szerint a többség jólnevelten és rendeltetés szerint használják a WC-jét, és gondosan ügyel arra is, hogy magányos visszavonulásunk helyszíne tiszta és illatos legyen minden körülmények között.
A mellékhelyiséget a megkérdezettek egyharmada naponta takarítja, több mint a fele pedig hetente ragad kefét és rongyot, hogy eltüntesse a kicsi és nagydolgokról árulkodó cseppet sem higiénikus jeleket. A döntő többség (a felmérésben résztvevők 69 százaléka) ehhez vegyi fertőtlenítőszereket használ, 57 százalékuk pedig tablettákat, zseléket és kapszulákat is bevet a baktériumok ellen – vagyis nem csak a fajansz és a csempe talmi csillogása fontos számukra, hanem az is, hogy valóban higiénikus legyen a WC. Ez nagyon is üdvözlendő szokás Dr. Ócsai Lajos közegészségügyi és járványügyi szakorvos szerint, mert a tisztaság ebben a helyiségben közel sem egyenlő a higiéniával: a látszólag tiszta felületeken fertőtlenítés híján ugyanis még sokáig ott tanyáznak a betegségekért, sőt a járványok terjedéséért is sokszor felelős kórokozók.
A WC-k dolgában más területen is elég jól állunk: a magyar otthonok 63 százalékában külön helyiséget építettek a WC-nek, 49 százalékukban pedig a fürdőszobában (vagy abban is) van illemhely. 100 magyar háztartásból csak 4-ben van lakáson kívül – például a közös folyosón – az árnyékszék. Egy 2015-ben végzett nemzetközi kutatás szerint ráadásul a vízöblítéses WC ellátottságban olyan fejlett országokat is lepipálunk, mint Hollandia, Finnország vagy Luxemburg, mivel nálunk mindössze a lakosság 2 százaléka nem rendelkezik a civilizáció ezen áldásával.
A számok tehát azt mutatják, hogy a többség ott is lelkiismeretesen takarít, ahova avatatlan szemek csak nagyon ritkán pillanthatnak. Még azért persze van hova fejlődnünk, és a szakértők egyetértenek abban, hogy következetes neveléssel mi magunk tehetünk a legtöbbet azért, hogy a következő generáció még tisztábbra sikálja maga után a WC-t. A legfontosabb ebben is a példamutatás, vagyis hogy a gyerekeket minél több helyen vegye körül higiénikus környezet. A felmérést kezdeményező Domestos maga is részt vállal ebben a folyamatban úgy, hogy minden kiskereskedelmi forgalomban értékesített Domestos termék után 5 forintot fordít iskolai mosdók felújítására. Aki tehát 2017. február 1. és április 30. között Domestos terméket vásárol, az maga is hozzájárul a felújításokhoz.
Idén három iskolában újulhat meg így a mosdó – hogy melyik iskolák lesznek ezek, arról mi magunk szavazhatunk a Domestos honlapján 2017. február 1. – 2017. április 30. Függetlenül attól, hogy mennyit pénz gyűlik össze a kampány során az első három iskolában a Domestos garantálja a felújítást, de hogy ezen felül végül még hány iskola kap új mosdókat, az már csak a vásárlókon múlik.