„Rosszfej” tanárok, unalmas banda és málló vakolat

Biztosan nem tanul lelkesen a gyerek egy olyan iskolában, amit ki nem állhat. De mi kell ahhoz, hogy szeresse a sulit, ahová jár?

 

Csodálkozó szemű elsősök, élményekre vágyó kisdiákok és tapasztalt nagydiákok lépték át a napokban újra az iskolák kapuit. Van, aki megint szívesen jött ide, van, aki nem. Jól tudjuk, nagyon fontos, hogy a gyerek jól érezze magát az iskola falai között, hiszen hétfőtől péntekig itt tölti napjai nagyobbik részét, ráadásul rengeteg feladatot kell teljesítenie. Vajon mi kell ahhoz, hogy egy diák jól érezze magát az iskolában és talán nagyobb kedvvel álljon neki a tanulásnak?

Rövid közvélemény kutatást tartottunk az ügyben. Judit, az egyik budapesti általános iskola tanítónője szerint nagyon fontos a jó osztályközösség, de a gyerekek számára lényeges a színvonalas külső környezet, a jól felszerelt osztályterem, a szép iskola is. Két anyuka, Tünde és Csilla is elmondta véleményét, ők éppen a suliból kísérték haza lurkóikat. A mamák azonnal a „jó tanár”-t említették, de hozzátették, fontos volt a látható higiénia és tisztaság, amikor sulit választottak a gyerekeknek. Máté, a nyolcéves szerint legyenek jó fejek az osztálytársak, kell a focipálya és ne kelljen sorban állni a wc-n. Tizenéves nővére, Eszter pedig a „normális tanárokat” említette, akik néha bulit is engednek rendezni, és hogy torna után tudjon lezuhanyozni. Rövid közvélemény kutatásom eredményét tehát a következőképpen összegezhetjük: Ahhoz, hogy jól érezze magát egy gyerek a suliban, jó tanárok kellenek, klassz osztályközösségre van szükség és bizony az is fontos, hogy jól felszerelt, tiszta és szép legyen az iskola.

Az érintettek véleménye nagyjából megegyezik a szakemberek véleményével, mely szerint nagyban segíti a tanulási folyamat hatékonyságát a megfelelő iskolai környezet. A hozzáértők szerint a tanulás nem csupán ismeretszerzést jelent, hanem magában foglal minden tervezett és nem tervezett szocializáló hatást, amely a gyerekek személyiségében változást idéz elő. Vagyis az, hogy a gyerek milyen közösségben és milyen külső környezeti tényezők között szocializálódik, nagyban befolyásolja további fejlődését szemléletmódját. Már a korai kutatások is kimutatták, a környezet erősen befolyásolja a gyermek érzelmi, társas és intellektuális fejlődését. A kaliforniai Berkeley Egyetem kutatói már az 1960-as években kimutatták, hogy a jól kialakított, ingerekben gazdag és az egyén számára kellemesnek ítélt környezet pozitív hatással van a fejlődésben lévő agyra.

Mindezek mellett szólnunk kell még arról is, hogy Magyarországon is egyre fontosabb az iskolai egészségnevelés, aminek célja az egyik interneten is megtalálható tanterv szerint, hogy „minden ember rendelkezzék olyan magas szintű egészségkultúrával, amely a saját maga és embertársai testi, szellemi és szociális értelemben vett egészségének megőrzéséhez és az egészség visszaállításában történő közreműködéshez szükséges. Közismert, hogy az egészség fő feltétele a tisztaság. Ez alatt nem csak testünk tisztaságát, hanem egész környezetünk, a ruházat, az iskola és otthon tisztaságát kell érteni.”

Miben támogathatjuk tehát mi, „kívülálló felnőttek” a diákokat, hogy nagyobb kedvvel, jó érzéssel érkezzen a suliban? Az osztályközösséget nyilván nem tudjuk alakítani és nekünk, hétköznapi embereknek a tanárok képzésébe sincs sok beleszólásunk. A környezetért viszont sokat tehetünk. Felújítás, takarítás és tisztán tartás – a legfontosabb dolgok a megfelelő iskolai környezetért. Ha ez megvan, jöhetnek a motiváló elemek, technikai berendezések és a kreativitás. De amíg koszos falak, vagy nem működő mosdók, esetleg bezárt WC-k (rengeteg iskolában van ilyen) közé kényszerül a diák, addig ne várjuk el, hogy jól érezze magát a suliban.

A Domestos Iskolamosdó Felújítási Programban részt vevő iskolák tanulói idén végre rendezett körülmények között kezdték a tanévet. A kivitelezésért felelős főtámogató, a Market Építő Zrt. már a felújítás kezdetekor hangsúlyozta, hogy hisz abban, hogy a szép környezet hatással van az emberek életére, gondolkodására, arra a képre, ahogyan a világot látják és mindez fokozottan érvényes a gyerekek életére. A Market emberei mindent megtettek, sokszor munkaidőn túl, hogy a felújított iskolák mellékhelyiségeiben minden olyan legyen, amilyennek lennie kell. A gyerekek boldogan vették birtokba az új helységeket, az egyikük egyenes azt mondta: „ugye, olyan, mint a filmes sulikban szokott”, az iskolák vezetői pedig egyhangúan kijelentették, minden kollégájuknak javasolják a Domestos Iskolamosdó Felújítási Programot, hiszen az elkészült új helységek okozta öröm olyan erőt ad, amely talán a tanév végéig is kitart az iskolában.

Felhasznált forrás: ofi.hu; Ritterné Dr. Szabó Etelka: A jó közérzet biztosítása a higiéné betartásával

 Ha tetszett a cikk, kövessen minket a Facebook-on is!